"Addig kezdj hozzá a nehéz dolgokhoz, amíg könnyűek" Lao-Ce

Chi Kung

A Chi Kung nem egyszerűen csak torna. Ősi kínai mozgás, légzés, és meditációs gyakorlatok összessége amely segíti az embert, hogy testi, lelki, szellemi és energetikai szinten is megtalálja magát, letisztuljon, kiegyensúlyozottá váljon. A Chi Kung egy kulcs ami lehetőséget ad arra, hogy újra megtaláljuk önmagunkat, hogy tudatosan figyeljük testünk jelzéseit.

Ezen kínai torna módszerek képezték a kínai orvoslás korai gyökerét, és továbbra is a modern kínai orvoslás szerves részét képezik, az akupunktúrával, az akupresszúrával és a gyógynövényekkel együtt.

A Chi Kung a hagyományos kínai orvoslás részeként olyan egészségügyi és wellness gyakorlat, amely mozgás, meditáció és légzés és önmasszázs kombinációjából áll. Az éberség, a meditáció, a befelé figyelés az egyik kulcsfontosságú eleme, amely fokozza a jelen pillanatának megélését. A gyakorlatok elősegítik a testtartás, az egyensúly, a térbeli helyzet és a mozgás tudatosítását. A Chi Kung gyakorlatok a testet relaxációs és regenerációs állapotba helyezik, ahol az autonóm idegrendszer túlnyomórészt paraszimpatikus módban van. A lassú, mély légzés, mozgással és tudatossággal kombinálva erősíti az immun,- és nyirokrendszer hatékonyságát azáltal, hogy megkönnyíti a testnedvek, és energiák hatékony és kiegyensúlyozott mozgását.

A Chi Kung gyakorlatok előnyei között szerepel az oxigén és a tápanyagoknak a szövetekbe juttatásának optimalizálása, a sejtek metabolizmusának hatékonyságának növelése, a neurokémia megváltoztatása a gyógyulás felé, a fájdalom és a hangulat kezelése, a pulzus és a vérnyomás csökkentése, valamint a relaxáció és a mentális összpontosítás elősegítése. A Chi Kung bárhol, bármikor végezhető, kis helyigényű torna, mely megszámlálhatatlanul sok gyakorlatot tartalmaz a külső és belső szervek regenerálására. Gyakorolni lehet ülés közben, állva, mozogva, nem mozogva vagy fekve. Kiválóan alkalmas a stressz csökkentésére, a betegségek megelőzésére, a krónikus betegségek kezelésére, az egészséges és aktív öregedésre, valamint a hosszú élettartam elérése érdekében.


A Chi kung élettani hatásai:

  • immunrendszer erősítése (védelem a betegségekkel szemben)
  • erősítés testi szinten (növeli az izomerőt, az izmok hajlékonyságát, az ízületek mozgékonyságát)
  • beindítja a szervezet öngyógyító mechanizmusait
  • az öregedési folyamatok késleltetése
  • pozitív pszichés és mentális hatások (érzelmek befolyásolása, endorfinok termelődése)
  • keringésjavító hatás (érelmeszesedés, vérrögképződés veszélyének csökkentése)
  • légzőrendszeri hatás (javul a tüdő vérellátása, nő a légzés mélysége, erősödnek a légzőizmok)
  • idegrendszeri hatás (segít a harmonikus közérzet kialakításában)
  • emésztőrendszer működésének javítása (belső masszázs, bélmozgás serkentése, felszívódás javítása)
  • nagyban javítja a mozgáskoordinációt
  • harmonizálja a hormonrendszer működését
  • segít a betegségek utáni rehabilitációban

Esettanulmány (Ildikó)

Tények: 2016 decemberében egy rutin mammográfiai vizsgálaton a főorvos egy nagyon pici csomót talált a mellemben. Rögtön mondta, hogy ez nem jó. Mintát vett és beigazolódott, hogy műteni kell. Egy hét múlva eltávolították a pici göböt, de sajnos a vágási szélben találtak rákos sejteket, így januárban még egy műtétre sor kellett, hogy kerüljön. A műtét után jött a végelláthatatlannak tűnő sugárkezelés. Végül jött a gyógyulás, felépülés időszaka. Akkor azt hittem, hogy vége és meggyógyultam, de mindenki arra hívta fel a figyelmemet, hogy életmódváltásra van szükség ahhoz, hogy ez a gond ne ismétlődjön meg. Bevallom itt elakadtam. Miben változtassak, hiszen azt hittem, hogy amit addig csináltam, az jó.

Az első dolog az volt, hogy csatlakoztam a Simonton csoporthoz, ami a lelki feldolgozásban segít, majd elkezdtem a Chi kungot, amit jó szívvel ajánlottak, felépülésben lévő embereknek is. Ez az ősi kínai torna jó döntésnek tűnt, mert beváltotta a hozzá fűzött reményeket.

A Chi kung változatos mozgás-, és légző rendszere jelentős és sokrétű egészségjavító hatással rendelkezik. Mind az egészség megőrzése, mind a már megromlott egészség helyreállítása tekintetében jelentős a hatása (élettani, mentális, pszichés), de kihat az energiarendszerre és a szellemiekre is. Növeli az izmok regeneráló képességét, javítja a testtartást és a vérellátást, megóv a csontritkulástól, csökkenti a vérnyomást. Javítja a méregtelenítést és az emésztést, valamint a tüdő vérellátását. Erősíti az immunrendszert. Segíti a tiszta gondolkodást, fokozza a tudatosságot és a stressz-tűrő képességet. Szóval számtalan területen fejti ki áldásos hatását.

Most már 3. éve járok Váradi Szabolcs Chi-kung oktatóhoz órákra (edzésre), és be kell vallanom, hogy lenyűgöz ennek a fiatalembernek az elköteleződése a mozgás és az egészségmegőrzés mellett. Ezzel kapcsolatos ismeretei igen sokrétűek. Folyamatosan képzi magát és szerzi meg ismereteiről az újabb és újabb okleveleket. Egészségmegőrző programjai és előadásai is népszerűek. Ő tudatosította velünk, hogy a belső szerveinkre is oda kell figyelnünk. Nagyon tisztelem, hogy önzetlen és az egyéni problémákra is keres gyakorlatokat, megoldásokat. Egy jó hangulatú társaság tagjaként tanulom és élvezem ezt a mozgásformát, amit jó szívvel ajánlok mindenki figyelmébe.

Ildikó