Jóga vagy Tai Chi?

2021.01.28

Jóga, vagy Tai Chi?

A kérdéssel nap, mint nap találkozom, hiszen kis hazánkban a Jóga ismertebb, míg a Tai Chi és főleg a Chi Kung kevésbé, és az érdeklődők próbálják pozicionálni, valamihez kötni, valamihez hasonlítani ezeket a kínai tornákat, gondolván, hogy ezek is Keletről származnak. Úgy gondolom ezzel nincs semmi baj, hiszen ha nem ismerünk valamit, akkor keresünk valami hasonlót, amiről már hallottunk, amit már láttunk, és amihez tudunk viszonyítani.

Ahogy mondani szoktam: 

Ami Indiának a Jóga, az Kínának a Chi Kung

Nézzük meg a kérdést közelebbről.

Néhány fontos megjegyezés:

Először is mind a Jóga, mind a Tai Chi és a Chi Kung önálló komplex mozgásművészetek, melyek teljes egész rendszert alkotnak, a maguk saját elméleti, ideológiai és gyakorlati tárházával együtt. Azaz kicsit olyan, mint amikor az almát akarjuk a körtével összehasonlítani. Mindkettő finom, mindkettő más, ízlések és pofonok.

Másodszor a tapasztalataim szerint amikor Tai Chi-ról beszélnek egy-egy cikkben, tanulmányban Európában, vagy Amerikában, (mint pl. itt a Harvard Health Publishing cikkében:

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/tai-chi-or-yoga-4-important-differences)

akkor valójában Chi Kung-ról, vagy a Tai Chi egy könnyített, elnyugatosított változatáról van szó. Mindez azért van, mert a Tai Chi-t az egészségmegőrzés végett gyakorolják nyugaton, nem pedig harcművészeti jellege miatt, és ennek megfelelően alakították át a gyakorlatokat. Ez azt is jelenti, hogy ez a Tai Chi nem az a Tai Chi, ami Kínából elindult, de nem szabad elfelejtenünk azt, hogy a keleti emberek mások, másként gondolkodnak, mint mi itt nyugaton. Ez a különbség bár napjainkban már egyre inkább eltűnőben van a való életben, de a harcművészetek, (főleg az olyan belső és lágy stílusok esetén, mint a Tai Chi) és azok oktatása esetén még mindig mérvadó. Ezeket a keleti módszereket csak úgy lehetett a nyugati emberek számára is befogadhatóvá, emészthetővé tenni, hogy változtatni kellett az edzésmódszereken (érdekesebbé, változatosabbá, könnyebbé kellett tenni), lehetőleg úgy, hogy az alapelvek, és a hatások minimálisan sérüljenek. 


Hasonlóságok: 

Nézzük meg először a hasonlóságokat a Jóga és a Chi Kung/Tai Chi között: 

  • Mind a Jóga, mind a Chi Kung több ezer éves múltra tekint vissza (a Tai Chi fiatalabb, bár eredete homályba vész, de maximum 1000 éves lehet)
  • Mindegyik módszer megszámlálhatatlanul sok egészségügyi előnnyel jár testi, szellemi és energetikai szinten egyaránt. Hatásosak az összes krónikus betegség esetén, javítják az egyensúlyt, az ízületek mozgástartományát, javítják a hangulatot, stresszoldó hatásúak. Hatásmechanizmusuk összetett, azaz a tüneti kezelés helyett a szervezet öngyógyító folyamatait indítják be, mindenféle síkon. Nem elhanyagolható hatásuk a különböző mozgásszervi (pl. gerinc, hátpanaszok) problémák kiküszöbölésében. 
  • Egyaránt hangsúlyos a befelé figyelés, a különböző légzőtechnikák alkalmazása, az imaginációs, meditatív gyakorlatok. Ez természetesen mind mind a keleti mozgások sajátja, ahogy mindhárom módszer egyben egy belső út is, ahol a test, a lélek és a szellem fejlődése egyenrangú fontosságú, hiszen a belső harmónia csak akkor érhető el, ha mindhárommal foglalkozunk, és egyik sem megy a másik rovására. Talán ez is az oka, hogy ebben a zaklatott világunkban egyre többen keresik ezeket a keleti módszereket. Sajnos azonban a külsőleg először egzotikusnak, misztikusnak tűnő mozgásformák, kellő kitartás, és elméleti ismeretek hiányában unalmassá, fárasztóvá válhatnak. Azonnal akarunk eredményt, azonnal akarunk gyógyulást, és ha még testi szinten bele is tesszük az egyes mozgásokba az energiákat, rá kell jönnünk, hogy a belső figyelem, az összpontosítás, a helyes légzés képessége/megtanulása sokkal nagyobb falat, mint gondoltuk. 


Különbségek: 

Vegyük sorra az egyes különbségeket: 

  • A Jóga mozdulatai kitartottak, statikusabbak, erősítő, nyújtó gyakorlatokat tartalmaznak, a légzéstechnikákkal kombinálva, míg a Chi Kung (Wei Dan gyakorlatok) és a Tai Chi mozdulatait folyamatosan áramló, egyenletes, dinamikus, lassú mozgás jellemzi. Természetesen ez egy általánosítás, hiszen a jógának nagyon sok irányzata létezik, ahogy a Chi Kung-nak is. Vannak olyan belső (Nei Dan) Chi Kung gyakorlatok és légzéstechnikák, ahol a jógához hasonlóan ki kell tartani egy-egy pozíciót, vagy vissza kell tartani a légzést.
  • A Jógában a légzés gyakran visszatartott, de a Chi Kung esetén ez ellenjavallt, általában a gyakorlatokkal összhangban folyamatos, mély hasi légzést végzünk. A Chi Kung-ban fontosabb a mozgás, és a légzés összhangja. A lényeg itt is a részletekben, a hogyan-ban rejlik. Mind a Jóga, mint a Chi Kung a különféle légzéstechnikák egész tárházát vonultatja fel. A különbség itt talán abból az egyszerű okból fakad, hogy a Chi Kung-ban és a Tai Chi-ban folyamatos, egyenletes, lassú, körkörös mozgásokat végzünk, így a több mozgáshoz nagyobb összpontosítás szükséges. A mozgás és a légzés összhangja ezért is lehet fontosabb itt. 
  • A Jógagyakorlatok célja a test és szervérzetek tudatosítása, míg a Chi Kung-ban a cél az energia akadálytalan áramlásának biztosítása az egyes meridiánokban. Ez is egy nyilvánvaló leegyszerűsítés, hiszen az ajurvédában szintén megvannak az energiacsatornák (nádik), és a Chi Kung-ban is megvannak az energiaközpontok (csak itt 3 Tan Tien van, szemben a 7 csakrával). 
  • A Jógagyakorlatok során izomfeszülések jöhetnek létre, melyek az egyes gyakorlatok során végig fennállnak, míg a Chi Kung és a Tai Chi alapelvei szerint fontos az izmok, különösen a felső test ellazítása. A kínai tornák alapelvei szerint ha a testben feszülések jönnek létre, ott az energiaáramlás is elakad. (blokkok, vagy hiány lép fel)
  • A Jóga gyakorlatai álló, ülő, fekvő stb. gyakorlatokat tartalmaznak vegyesen, míg a Tai Chi mint harcművészet, álló gyakorlatokból áll, a Chi Kung pedig nagyjából szintén, bár itt vannak ülő gyakorlatok is, önmasszázs technikák, illetve a Nei Dan jellegű (belső) gyakorlatokat ülő, vagy fekvő nyugalmi pozícióban is végezhetjük.
  • A Jóga és a Chi Kung kezdő szinten jól követhető, nem túl bonyolult gyakorlatokból áll. A Chi Kung esetén pl. a nehézséget, vagy a haladó szintet a gyakorlatok mélysége jelenti, azaz, hogy mennyire tudunk befelé koncentrálni, mennyire tudjuk a fizikai testet rendezni, ellazítani stb. A Tai Chi gyakorlatai ezekkel szemben összetettebb, bonyolultabb mozgásokat tartalmaznak már fizikai szinten is.
  • A Jóga egy békés mozgásforma, míg a Tai Chi alapvetően lágy stílusú harcművészet, sőt a Chi Kung-nak is van harci irányzata.


Bármelyiket is választjuk a lényeg, hogy élvezzük, örömmel végezzük a gyakorlást. Van akinek a Jóga jön be, van akinek a Chi Kung és a Tai Chi, és van akinek az összes keleti mozgásforma. (van akinek egyik sem)

Érdemes kísérletezni, kipróbálni több módszert, hogy rátaláljunk arra, ami a legközelebb áll hozzánk. Legyünk kitartóak, ne akarjunk azonnal csodát. Hagyjunk időt ezeknek a rendszereknek, hogy elkezdjenek hatni, dolgozni bennünk.

A mai mozgásszegény, és stresszes világban ezek a keleti módszerek nagyon hatékonyak a nyugati ember összes civilizációs nyavalyájának a kiküszöbölésében.

✅ Válassz az új Online Tai Chi és Chi Kung tanfolyamaim közül, és kezd az évet energikusan:

☯ Ingyenes Alapozó Kurzus: https://www.mrchi.hu/ingyen-kurzus/

☯ 10 hetes kezdő Tai Chi kurzus: https://www.mrchi.hu/tai-chi-kurzus/
(Most 3️⃣0️⃣ %-os Újévi kedvezménnyel)

☯ 10 hetes Chi Kung Alapkurzus: https://www.mrchi.hu/online-chi-kung/
(Most 3️⃣0️⃣ %-os Újévi kedvezménnyel)

✅ Ha párban jelentkeztek további 1000-1000 Ft kedvezmény mindkettőtöknek!