Tai Chi és Chi Kung - Mi a különbség?

2020.09.01

Tai Chi és Chi Kung? Mi a különbség, mi a hasonlóság, melyiket válasszam? Amióta elkezdtem foglalkozni a fent említett ősi kínai tornákkal/harcművészetekkel (1999-óta) ezek a kérdések folyamatosan elkísértek. Természetesen először bennem is felmerült ez a kérdés anno. Amióta pedig mint oktató is tevékenykedem, nincs olyan hét, olyan edzés, ahol ne lenne ez téma, főként a kezdő gyakorlók körében. Hát akkor próbáljuk meg kicsit tisztába tenni a kérdést.

Amikor Chi Kung-ról (belső Kung Fu) beszélünk, akkor olyan több ezer éves kínai gyakorlatokról, módszerekről van szó amit az emberek főként az egészségük megőrzése, vagy harcművészeti teljesítményük növelése érdekében gyakorolnak.

A gyakorlatok mögötti elvek szoros összefüggésben állnak a Yin-Yang elmélettel, és a kínai Öt elem tanával. Ezek a tanok a természet és az emberi környezet megfigyelésén alapulnak. A természetben fellelhető mintázatok, energiák a harmóniára törekednek. A hagyományos kínai gyógyászat is ezeken az elveken alapszik. Chi, meridiánok, akupunktúrás pontok stb...

Fontos, hogy a betegségekre és az egészségre nem úgy gondolnak keleten, mint mi itt a nyugati értelemben. Nézetük szerint az egészség záloga a Chi akadálytalan áramlásának biztosítása az egész testben. Amikor ez elakad valahol ott kezdődnek a bajok.
De térjünk vissza a Chi Kung-hoz. 
Nagyon sokféle stílus, gyakorlat, irányzat létezik, melyek többségét titkos tanokként kezeltek (mint annyi mást is) a buddhista és taoista kolostorokban. A XX század eljövetelével pedig megnyíltak a határok, és világszerte elterjedtek ezek a módszerek. Ez a folyamat napjainkban is zajlik, és ennek a legfőbb oka az, hogy itt nyugaton is felfedezték a Chi Kung jótékony egészségügyi hatásait.

Attól függetlenül, hogy számtalan Chi Kung irányzat és gyakorlat létezik, a gyakorlatokat be tudjuk sorolni két fő kategóriába. Az első az ún. Wei Dan gyakorlatok. Ezeknek a gyakorlatoknak a célja a Chi áramlás serkentése a test bizonyos részein, a megfelelő gyakorlatok, a tudati koncentráció és a légzés révén. A Wei Dan gyakorlatokat további két részre tudjuk osztani, van mozgásos és a nyugalmi Wei Dan. A mozgásos, ahogy a nevében is benne van bizonyos mértékű (nem túl nagy) izomfeszítésekkel, lazításokkal éri el a Chi felhalmozódását a test bizonyos részein, az egyes gyakorlatoktól függően. A gyakorlatok bár mozgásosnak hívjuk viszonylag statikusak, összhangban vannak a légzéssel, és nagyon fontos, az adott testtájékra, meridiánra való összpontosítás egyaránt. A gyakorlatok végzéséhez ellazult testi és tudati állapot szükséges.  A nyugalmi Wei Dan gyakorlatok leginkább a jógához hasonlatosak. Kitartott pózokban meridián, izom-ín nyújtásokkal dolgoznak. 
A legismertebb Wei Dan Chi Kung gyakorlatsorok a 8 brokáttekercs és a  Yi Jin Jing, de ide tartoznak az öt elemnek (és a hozzájuk köthető szervekre ható) megfelelő gyakorlatsorok is.

A másik nagy csoportba  Nei Dan (belső elixír) gyakorlatok tartoznak. Ezek tanulása, kivitelezése jóval nehezebb, több belső figyelmet, és útmutatást igényel. Ezeknek a gyakorlatoknak a végzése csak felügyelet alatt ajánlott, és feltételezhetőek a Wei Dan alapok. A légzés, és bizonyos statikus (belül dinamikus) testtartásokat felvéve (rendezve a fizikai testet) keringetjük az energiát különböző kitüntetett energiapályákon, vagy irányítjuk a test energiaközpontjaiba, vagy bármely testrészhez.

Talán mindenki látott már olyan harcművészeti bemutatókat (pl. a Shaolin Kung Fu csoportok) ahol téglákat, botokat törnek el a testükön, vagy hegyes dárdát állítanak a testük érzékeny pontjaira, mindezt a legkisebb sérülés nélkül. Hogyan lehetséges ez? Ezek a mesterek a Wei Dan és Nei Dan Chi Kung gyakorlatok révén annyira megedzették a testüket, hogy egyrészt fizikai szinten a kötőszöveti pólyáik mintha páncélból lennének (páncélinges chi kung), másrészt testük bármely részére tudják irányítani a Chi-t.

Aki a nyugati jellegű sportokhoz szokott, annak ezek a fajta mozgások nagyon szokatlanul hatnak. Ugyanis itt a nyugati értelemben vett tornákhoz képest sokkal nagyobb hangsúlyt kap a befelé figyelés, a légzés, a belső szervek tornája. És ez bizony nehéz. Gondoljunk csak bele, ha valaki felemel egy kézi súlyzót és elkezd vele edzeni, az egy viszonylag egyszerű és könnyen kivitelezhető gyakorlatnak tűnik. De ha azt mondjuk az illetőnek, hogy most lazítsd el a rekeszizmodat, kezd el a hasi légzést, vagy összpontosíts az alhasi területre akkor nagy bajban lesz először, meg másodszor, meg lehet, hogy századszor is. Mert a testtudatunk sajnos a felszíni izmokra a külvilág felé tudatosul, és egyre kevésbé figyelünk befelé, kevésbé figyeljük a testünk jelzéseit. Pedig a test jelez, és ha elkezdődik egy nem kívánt folyamat ami később betegségekhez vezethet, akkor annak megvannak a testi tünetei.

A Chi Kung-ban arra vállalkozunk, hogy újra kiépítsük a kapcsolatot a belső énünkkel, hogy újra felépítsük azt a befelé figyelni tudást ami segít majd nekünk abban, hogy vegyük a jelzéseket, de abban is, hogy a külvilággal a természettel is jobban harmóniába kerüljünk. A belső szerveket edzeni nagy összpontosítást igényel. Gyakorlatilag abba kell belegondolni, hogy szinte újra tanulunk mozgásmintákat, akárcsak a gyerekek, akik először kezdenek el próbálni felállni, járni stb.... Így a Chi Kung egy folyamatos szellemi fejlődést is biztosít, és egy belső szellemi út is egyben, hiszen segít jobban megismerni önmagunkat, vagy visszatalálni önmagunkhoz. Segít megtalálni a korlátainkat, de meg is mutatja a bennünk rejlő lehetőségeket is.

A Chi Kung egészségre gyakorolt hatásait ma már nyugati orvosok, klinikai módszerekkel vizsgálják, igazolják vissza. Több egészségügyi, vagy szociális intézmény is (elsősorban az USA-ban, de Németországban is) alkalmazza a betegek esetében. Itt az oldalon is elolvashatjátok milyen egészségügyi előnyöket rejt a  rendszeres gyakorlás. https://www.mrchi.hu/chi-kung/

Nézzük most a Tai Chi-t. Gyakorlatilag a Tai Chi nem más, mint a Chi Kung egy dinamikus változata. Egy lágy stílusú harcművészet, melynek a fizikai, energetikai és a szellemi alapelvei megegyeznek a Chi Kung-éval.

Mondhatjuk, hogy először volt a Chi Kung, majd az évszázadok során ebből fejlődtek ki a kínai harcművészetek, úgy mint a Kung Fu, vagy a Tai Chi. Bár a Tai Chi egy lágy, belső stílus, ami lassú, kecses, lekerekített mozdulatokat alkalmaz, mindezt ellazult testi és tudatállapotban, mégis a Chi Kung-hoz képest egy dinamikusabb gyakorlatsorozatról van szó. Mivel harcművészetről beszélünk, így itt is megtaláljuk a különféle formagyakorlatokat, melyeket kötött formában, szigorú szabályok szerint kell kivitelezni. A kötött forma a Tai Chi alapelveit jelenti, ami azt jelenti, hogy meghatározott szabályok vonatkoznak a fizikai testre tetőtől-talpig, valamint a gyakorlás energetikai és a szellemi szintjére is. A Tai Chi szépsége is ebben rejlik, hiszen ha az alapelveket helyesen alkalmazzuk, akkor elkezd működni a rendszer, az energiák elkezdenek áramlani (az alapok ugyanazok, mint a Chi Kung-ban), és beindulnak az öngyógyító folyamatok. A Tai Chi ennek köszönheti népszerűségét a nyugati társadalmakban is. Azaz nem amiatt gyakorolják oly sokan, mert az emberek harcművészek akarnak lenni, vagy önvédelmi szempontból, hanem az egészségre gyakorolt jótékony hatásai miatt, illetve a gyakorlás idejére ki tudnak szakadni a mindennapok mókuskerekéből, a tudatos légzés, és koncentráció révén egy ellazult, stresszmentes állapotba kerülnek. Ez annyira igaz, hogy azok az emberek, akik egyébként pörgős életet élnek, vagy olyan a munkájuk, nagyon jól ki tudnak kapcsolni a Tai Chi alatt, mert ha nem vagy ott fejben is a gyakorlás alatt, akkor szétesnek a mozdulatok, kiesel az egyensúlyból. Egyszerűen nincs idő agyalni a problémáinkon. Egy másfél-két órás edzés pillanatok alatt eltelik. Ha jól csináltad, akkor egy egészen más ember jön ki az edzés végén, mint aki bement.

A Tai Chi nehézsége az összetettségében, az alapelvek alkalmazni tudásában rejlik. Kívülről haladunk befelé, mint a hagyma héjai. Először a fizikai testet kell rendezni, mert ehhez tudunk legkönnyebben hozzáférni, ezzel van meg a legközvetlenebb kapcsolat. Ha ez már megy jönnek a belsőbb rétegek, jön a légzés hangsúlyozása, a külső és a belső összhangjának megtalálása, a belső lazítás megtanulása, a koncentráció a figyelem megtanulása/elhagyása. Ezek a legnehezebb dolgok. És persze folyamatosan javul az egyensúlyérzék, a mozgáskultúra, az erőnlét, az ízületek állapota, mozgástartománya, az általános közérzet, és még sorolhatnánk.

Erről már írtam korábban: 

https://www.mrchi.hu/l/tedd-meg-az-elso-lepest/

https://www.mrchi.hu/l/stresszcsokkentes-tai-chi-val/

Ennek megfelelően a Tai Chi edzések is úgy vannak felépítve, hogy fokozatosan tanuljuk meg az egyes alap kéz és lábmozdulatokat, alapgyakorlatokat, alapelveket. Ebben természetesen segítségünkre lesz a Chi Kung is. Mivel az elvek azonosak, így a bemelegítést, és bizonyos speciális, rávezető gyakorlatokat is a Chi Kung-tól veszünk kölcsön. Ez nem csak a Tai Chi összetettsége miatt szükséges, hanem mert ahhoz, hogy az energiákat keringetni, áramoltatni tudjuk,  össze kell gyűjteni, összpontosítani. És ezt a Chi Kung gyakorlatok révén érjük el. Persze kezdő szinten senki ne gondolja, hogy azonnal érezni is fogja mindezt, kitartó gyakorlás, és munka a titok nyitja. Harmadrészt pedig a Tai Chi műveléséhez ellazult izmok, és koncentráció szükséges  azaz meg kell tanulnunk kikapcsolni a külvilágot. Ezt is a Chi Kung gyakorlatok által érjük el.

Bármelyik módszert is választjuk fontos, hogy tudjuk, megértsük ezek a tornák a természet és az emberi természet megfigyelései alapján, azokkal teljes összhangban lettek kitalálva, fejlődtek ki. A régi írásokban is azt találjuk, hogy kint a szabadban, egy csobogó patak partján, egy erdőben, vagy Holdfényes éjjel gyakoroltak  mert így még jobban át tudták adni magukat a természet energiáinak, aminek végső soron mi is a részei vagyunk. Ez ma is igaz. Sokkal jobb kint a szabadban a friss levegőn, a természetben gyakorolni, mint fülledt  levegőtlen termekben. 

Szóval az aki Tai Chi edzésekre jár, az alapból kell, hogy a Chi Kung-al is foglalkozzon, míg aki a Chi Kung edzéseket látogatja, az nem Tai Chi-zik. 

Mindkettő Út egymástól függetlenül is járható, de a fentiek miatt sokan mindkettőt egyszerre választják, hiszen ezek az utak nem külön-külön célokhoz vezetnek, hanem a céljuk azonos, hogy újra visszatalálhass Önmagadhoz, a környezeteddel összhangban. 

Online kezdő alaptanfolyamok:

☯ 10 hetes kezdő Tai Chi kurzus: https://www.mrchi.hu/tai-chi-kurzus/
☯ 10 hetes Chi Kung Alapkurzus: https://www.mrchi.hu/online-chi-kung/

☯ 30 napos korlátlan Videótár hozzáférés:
https://www.mrchi.hu/masolat-online-tai-chi/